
Den gömda musiken av Åsa Hallengård är utgiven av Historiska Media. Boken är den andra delen i serien Silverslottet. Vi får följa Belia i Tjeckoslovakien från 1930 och fram till andra världskrigets slut. När hon flyr hamnar hon på Silverslottet i Vilémov, hos familjen Vilémovsky ze Stříbra, där hon kommer nära familjens öde. Vi får också följa henne kort på 50- och 60-talen då landet blev kommunistiskt. Parallellt handlar boken om 1990-talet då Belia återser Cermaka när hon återvänder till Silverslottet med sin familj. Cermaka var den yngsta i familjen Vilémovsky ze Stříbra. Cermakas vän Gudrun från Helsingborg följer också med till Tjeckien. Den gömda musiken är en bok om överlevnad i svåra tider, att försona sig med sitt förflutna och kärleken till klassisk musik. Boken väckte starka känslor; sorg, glädje och ilska, och jag beundrar verkligen den medmänsklighet som vissa människor visar i svåra tider. Tack för boken, Åsa och Historiska Media!
Vi får följa Belia i Tjeckoslovakien från 1930 och fram till andra världskrigets slut. Belia är år 1930 fjorton år, hennes mor lever inte och hennes far har spelskulder och dricker. När hon flyr hamnar hon på Silverslottet i Vilémov, hos familjen Vilémovsky ze Stříbra, där hon kommer nära familjens öde. Terezie i köket tar hand om henne efter en lång vandring till slottet. Vi får också följa Belia kort på 50- och 60-talen då landet blev kommunistiskt. Även det blir en tid av fattigdom och makthavare som missbrukar sin position. Parallellt handlar boken om 1990-talet då Belia återser Cermaka när hon återvänder till Silverslottet med sin familj. Det blir en känslosam återförening på slottet som Cermaka har fått ärva. Cermaka var den yngsta i familjen Vilémovsky ze Stříbra och Belia tog hand om henne och hennes mamma Zora när hon var ung. Cermakas vän Gudrun från Helsingborg följer också med till Tjeckien. Även Gudrun har ett liv bakom sig som präglats av svåra händelser.
Åsa Hallengård är lärare och författare. Hon är uppvuxen på en gård utanför Ängelholm. Nu bor hon i Landskrona och pendlar med cykel till sitt arbete som lärare i svenska och religion i Helsingborg. Under dessa cykelturer får hon ofta inspiration till sina manusidéer. Musik är en annan viktig del av hennes liv och hon spelar gärna saxofon när tillfälle ges. Hon har bland annat skrivit feelgoodserien Antikkursen som utspelar sig i Landskrona. Hon har också skrivit serien Livet på Bjäre där den första boken heter Simma i vinterskog och den andra boken Flyga över vårfält. Du kan läsa om båda böckerna här i Bokluckan. Du kan också läsa om boken Om så bara för idag här i Bokluckan. Den gömda musiken är den andra delen i serien Silverslottet. Den första delen heter Silverslottet och du kan även läsa om den här i Bokluckan.
Jag tycker väldigt mycket om att Den gömda musiken är en berättelsen som binder ihop dåtid och nutid. Det gör att karaktärernas liv inte känns avslutade i historien utan som något som fortsätter att leva vidare och påverka även långt senare. Det gör att allt som har hänt känns mer levande och jag tycker om hur det förflutna hela tiden finns närvarande i nuet. Den gömda musiken är en bok om överlevnad i svåra tider, att försona sig med sitt förflutna och kärleken till klassisk musik. Boken väckte starka känslor; sorg, glädje och ilska, och jag beundrar verkligen den medmänsklighet som vissa människor visar i svåra tider.
Boken ger också en stark inblick i en del av Europas historia som ofta bara nämns i förbifarten här i Sverige. Genom familjen Vilémovsky ze Stříbras öde blir det tydligt hur både nazismens framfart och senare kommunismens förtryck påverkade vanliga människors liv på ett brutalt sätt. Det är en påminnelse om hur snabbt ett liv kan förändras och hur utsatt individen är när stora politiska krafter tar över.
Tankarna går lätt till hur människor överlevde dessa tider. Hur uthärdar man hunger, rädsla och ständig osäkerhet där vem som helst kan försvinna från en dag till en annan? Belias livsöde blir en symbol för att överleva i ett skoningslöst system och den styrka som ibland krävs bara för att fortsätta leva. Samtidigt väcker det också sorg och en slags maktlöshet inför vad människor tvingats gå igenom.
Det går inte att läsa boken utan att tänka på hur historien ibland tycks upprepa sig. Fördömanden, angiveri och maktmissbruk är inte bara något som hör det förflutna till utan något vi fortfarande ser i olika former i dagens samhälle. Det gör att handlingen känns obehagligt aktuell trots att den utspelar sig i en annan tid.
Utöver de stora historiska perspektiven berörde Gudruns berättelse mig mycket. Den påminner om att även i ett land som Sverige, som ofta betraktas som tryggt, finns berättelser om utsatthet och våld, både då och i dag. Det blir en viktig kontrast till det yttre lugnet och visar hur djupt rotade maktstrukturer och våld kan vara, oavsett plats eller tid.
Samtidigt finns det i boken något som bryter igenom allt det mörka, medmänskligheten. De människor som trots allt väljer att hjälpa, stå kvar och visa omtanke blir avgörande. Det är där boken också hittar sin värme, mitt i allt det svåra.
Musiken är ytterligare en stark bärande kraft. Den förenar, tröstar och uttrycker sådant som inte alltid går att säga med ord. Att den dessutom blir något som måste gömmas visar hur hotad den fria kulturen kan vara när makten vill kontrollera människor. Titeln får därmed en tydlig tyngd, musiken är inte bara symbolisk, utan något livsviktigt.
Tankarna går vidare till hur mycket konst, musik och litteratur som genom historien har förstörts eller förbjudits. Och hur det fortfarande sker i vår tid. Det väcker en önskan om att värna det fria uttrycket även om det ibland kan innebära risker. Historien visar att det inte alltid är självklart att stå emot.
Efter att jag hade läst ut boken längtade jag direkt tillbaka till att få fortsätta följa Silverslottets värld. Och jag skulle också väldigt gärna besöka Vilemov Castle – Zamek Vilémov i Tjeckien, platsen som är verklighetens Silverslott.








